De mythe van DEMETER
Dit is het verhaal van Demeter, godin van de landbouw en het koren en haar dochter Persephone, door haar moeder Kore, meisje, genoemd. Kore is godin van de lente, maar zij is ook Persephone, koningin van de onderwereld.
Op een dag speelt Kore met de nymphen in een bloemenweide. Plotseling splijt vóór haar de aarde open en verschijnt Hades, de god van de onderwereld op zijn strijdwagen getrokken door gitzwarte paarden. In een ogenblik is het meisje van de aardbodem verdwenen; slechts haar bloemenkrans blijft achter. Hades ontvoert Kore naar de onderwereld om daar met haar te trouwen.
Als moeder Demeter haar dochter mist, ontsteekt zij een fakkel aan de vulkaan de Etna, verlicht daarmee de wereld en raast als een vlammende ster over de aarde om haar dochter te zoeken. Maar zij vindt haar niet.
Uitgeput rust ze uit bij de bron van Eleusis, waar de dochters van koning Celeus haar vinden als ze water komen putten. Ze nemen haar mee naar het paleis, waar zij enige tijd voor het prinsje Triptolemus zorgt. Voor haar vertrek uit Eleusis laat Demeter de koning een tempel bouwen, waarin zij zal worden vereerd.
Weer gaat Demeter op zoek naar haar dochter. Uiteindelijk vertelt Helios, de zon, die alles heeft gezien, waar en bij wie Kore is; de bloemenkrans die Kore achterliet, is zijn bewijs.
Demeter roept Zeus, de vader van Kore, ter verantwoording, maar die vindt dat Kore vereerd moet zijn dat zijn broer Hades haar heeft uitverkoren. Dan ontsteekt Demeter in razernij: ze laat de natuur verdorren, een felle zon verbrandt de velden en verdroogt de aarde en de rivieren, de mensen lijden honger. Er valt een diepe duisternis over de aarde. Ook de goden lijden onder de gevolgen van haar woede; er worden geen offers meer gebracht.
Zeus grijpt in en geeft Hades opdracht Persephone terug te sturen naar haar moeder. Hades moet zijn broer gehoorzamen, maar verzint een list: hij laat Persephone van een granaatappel eten waardoor hun huwelijk onverbrekelijk wordt. Nu zal zij elk half jaar terug moeten keren als koningin van de onderwereld.
Als Persephone onder begeleiding van Hermes terugkeert naar haar moeder Demeter, wordt zij weer de godin van de lente. Moeder en dochter stralen van geluk en daardoor keert het licht weer op de aarde en komt de natuur weer tot bloei. Demeter geeft Triptolemus het koren en daarbij de opdracht de mensen te leren zaaien en oogsten.
Als Persephone weer voor een half jaar naar Hades in de onderwereld moet, sterft de natuur in de bovenwereld af en wordt het herfst en winter. Met de terugkeer van Kore naar de bovenwereld, begint de lente en komt de natuur tot bloei. En zo ontstaan de seizoenen.
Yvonne Riphagen
De mythe van
DEMETER
Demeter is de godin van het koren en de aarde,
de godin van de landbouw.
Robert Bink
Als Kore, Demeters dochter, buiten aan het spelen is,
splijt plotseling de aarde open.
Willeke van der Dussen
Voor haar verschijnt Hades, god van de onderwereld,
die haar ontvoert om zijn vrouw te worden.
Yvonne Riphagen
Als Demeter de verdwijning ontdekt, raast zij als
een vlammende ster over de aarde.
Myra Leliveld
Op één van haar rustplaatsen, Eleusis, laat Demeter
een tempel bouwen om haar te vereren.
Thea Roodhuyzen
Uiteindelijk onthult Helios, de zon, waar Kore is;
als bewijs toont hij haar bloemenkrans.
Joanne Verweij
Als Zeus weigert haar te helpen, ontsteekt Demeter
in razernij: zij laat de aarde verdorren.
Jolene Persoon
Het land verdroogt, de mensen lijden honger;
een diepe duisternis valt over de aarde.
Jan Naezer
Dan grijpt Zeus in: hij laat Demeters dochter terug
halen uit de onderwereld door Hermes.
Peter Carstens
Hades laat zijn bruid van de granaatappel eten: zij
mag gaan, maar moet elk half jaar terugkeren.
Rob Taal
Moeder en dochter worden herenigd; het licht keert
terug op aarde en de natuur komt tot bloei.
Henry Jelsma
Dankbaar schenkt Demeter de mensheid het koren en
leert haar zaaien en oogsten.
Bart de Beer
Als Kore terugkeert naar Hades, sterft de natuur.
Bij haar terugkeer vernieuwt zij zich:
Zo ontstaan de seizoenen.
Anne Schulte Nordholt
colofon
Robert Bink: lijnets, hoogdruk, zaging
Willeke van der Dussen: suikertint, wildbijting, aquatint, hoogduk, zaging
Yvonne Riphagen: wildbijting, aquatint, hoogdruk, zaging
Myra Leliveld: wildbijting, lijnets
Thea Roodhuyzen: lijnets, aquatint
Joanne Verweij: lijnets, aquatint, hoogdruk, zaging
Jolene Persoon: lijnets, aquatint
Jan Naezer: lijnets, aquatint, wildbijting, zaging
Peter Carstens: lijnets, aquatint
Rob Taal: aquatint, hoogdruk, boorgaten, zaging
Henry Jelsma: lijnets, suikeraquatint
Bart de Beer: lijnets, aquatint, droge naald
Anne Schulte Nordholt: lijnets, hoogdruk, boorgaten
Bronnen: Ovidius Metamorphosen, Dr. S.J. Suys-Reitsma Heleense mythos
Papiersoorten: etspapier Hahnemühle 210 gr, transparant Schoellerhammer 90 gr
Lettertype: Times New Roman
Onderzoek: Thea Roodhuyzen, Jan Naezer
Tekstbewerking: Yvonne Riphagen, Thea Roodhuyzen
Titelblad: Jan Naezer
© 2015, cursus etsen Atelier Jan Naezer
terug naar boeken