Uitgelicht » Botanisch schilderen.

Botanisch schilderen.

Greet Duran

Botanich schilderen
Pioenroos, aquarel

De aquarel “pioenroos” van Greet Duran is een botanische aquarel. Bij het botanisch schilderen gaat het niet om de artistieke vrijheid van de kunstenaar maar om het zo natuurgetrouw weergeven van de bloem. Goed kijken is dus essentieel.

Een potloodtekening waarbij het onderwerp op ware grootte, met de juiste contrasten en toonwaarden wordt uitgevoerd, vormt de basis voor een goede botanische schildering. Vervolgens wordt de tekening overgebracht op aquarelpapier en met aquarelverf uitgewerkt. Niet alleen het kijken maar ook de keuze voor het juiste papier is van belang; de verf moet doen wat de schilder wil.

Aquarelpapier

De aquareltechniek stelt een aantal eisen aan papier: aquarelverf is glacerend opdrogende lijmverf die met behulp van arabische gom of andere in water oplosbare kleefstoffen vervaardigd wordt en die met behulp van water op het papier wordt aangebracht. Het papier moet dus in staat zijn om veel vocht te absorberen zonder dat het golft, of dat de kleuren gaan vloeien. Door een goede verlijming kan dit worden voorkomen en kan er ook geradeerd worden. De verlijming zorgt ervoor dat de pigmentkorrels op het oppervlak blijven liggen  terwijl het vocht in het papier zakt. De beste kwaliteiten aquarelpapier worden uit 100% katoen of linnen vervaardigd.

Aquarelpapier is grofweg in te delen in drie categorieën:

  • Gesatineerd, H.P.(hot pressed), grain satiné(G.S), liscia en grana satinata geven aan dat het papier een gladde oppervlaktestruktuur heeft.
  • Fijngekornd, C.P.Not (Cold pressed/Not hot pressed), grain fin(G.F) en grana fina duidt op een enigzins ruw oppervlak.
  • Grofgekornd, rough, grain torchon(G.T) en grana grossa geven een ruwe struktuur aan.

Greet Duran koos voor een 300 grams gesatineerd hot pressed papier van Arches. Omdat zij weinig water op een dik papier gebruikte hoefde zij het papier niet te spannen.

Website botanische kunstenaars in Nederland

YouTube film over botanisch schilderen

Aquarelpapier spannen

Wie natter schildert zal zijn papier altijd moeten spannen, het gaat anders tijdens het schilderen te veel bobbelen en droogt ook niet recht op. Je kan blokken aquarelpapier kopen. Die zijn aan vier kanten verlijmd maar zijn niet natgemaakt en gespannen.  Tijdens het schilderen zal dit papier dus altijd bobbelen. Ik geef de voorkeur aan losse vellen.

Ik span papier op een multiplex plaat, 3 laags. 1 cm dik dus. Omdat in hout een zuur zit behandel ik de plaat met een dunne laag botenlak. Om te spannen leg ik het papier in een bak water. Ik gebruik daarvoor een lekbak voor de wasmachine. Ik laat het lang liggen, wel een paar uur. Daarna leg ik het papier tussen een handdoek en als het ergste vocht eraf is span ik het met bruin gomtape (6 cm breed) op de plaat. Doe dit in een zo koud mogelijke ruimte of leg er een vel plastic over heen. Hoe langzamer het papier droogt (altijd plat neerleggen bij het drogen!) hoe minder het papier werkt tijdens het schilderen.

Wie geen lekbak tot zijn beschikking heeft maakt het papier nat met een spons en laat het dan tussen plastic een tijd wellen. Goed natmaken en beslist niet wrijven. U wrijft de structuur van het papier snel kapot.