Uitgelicht » Ellen

Ellen

Jos Bos, aquarel

Jos Bos maakte een prachtige aquarel van Ellen.
Het is niet een aquarel zoals wij ons de aquarel voorstellen, vlekkerig en diffuus . Jos koos ervoor de aquarel in dunne transparante lagen op te bouwen. Het onderwerp, Ellen, werd monochroom (in één kleur) geschilderd. Hiervoor werden een aantal lagen sepia gebruikt. Als contrast werd de achtergrond in een passend groen geschilderd. Een hele klassieke opbouw. Met een paar vlekken kleur wordt de kleding geaccentueerd.

Omdat de aquarel niet als een vlekkerige schildering is opgebouwd stelde dat ook eisen aan het papier. Deze aquarel werd geschilderd op 300 grams Sauders Waterfort, hot pressed papier, een 100% katoen, intern en gelatine oppervlaktegelijmd papier. De lijmlaag op de oppervlakte zorgt voor een spiegelglad papier.

Jos is een uitmuntend tekenaar maar koos ervoor de aquarel niet te sterk te detailleren. Wie de ogen bekijkt ziet dat met een paar vlekken, 2 dunne geschilderde lijnen en een uitgespaard wit op de goede plekken een fantastisch oog is geschilderd.

Voor de mond geldt hetzelfde. De mond is nauwelijks aangegeven. Niet meer dan een paar vlekken geven je als beschouwer het idee dat je naar een mond kijkt.

Die opvatting, de partijen consequent in vlekken op te bouwen (te schilderen en niet met het penseel te tekenen) en af en toe aan te vullen met een lijn zorgen ervoor dat we niet naar een paar ogen, een mond, neus en haar kijken maar naar een totaal portret. Dat is knap.

Zo schilderen vergt geduld maar vergt ook visie. Je moet heel duidelijk een beeld hebben waar je uit wilt komen. Jos Bos is daar bijzonder goed in geslaagd.


Soorten aquarelpapier

  • Gesatineerd, H.P.(hot pressed), grain satiné (G.S), liscia en grana satinata geven aan dat het papier een gladde oppervlaktestruktuur heeft.
  • Fijngekornd, C.P.Not (Cold pressed/Not hot pressed), grain fin (G.F) en grana fina duidt op een enigszins ruw oppervlak.
  • Grofgekornd, rough, grain torchon(G.T) en grana grossa geven een ruwe structuur aan.

De gladde papieren nemen minder water op en zijn daarom geschikter voor fijn werk. Hoe meer grams het papier hoe dikker. Dikker papier (300 grams) kan meer water opnemen dan dun papier en zal bij het schilderen niet of nauwelijks gaan bobbelen. Voorwaarde is wel dat je het papier zelf hebt gespannen. De blokken voorgespannen papier zijn geweldig voor onderweg maar ze zijn niet vooraf natgemaakt. Schilder je op zo’n blok met veel water dan zal het papier tijdens het schilderen gaan werken. Eenmaal draag is het weer recht. De voorkeur verdienen lossen vellen die je zelf spant.