Uitgelicht » De vetkrijtmethode

De vetkrijtmethode

Joanne Verweij

Schelp, Joanne Verweij, lijnets, aquatint, vetkrijt

Joanne Verweij maakte bovenstaande prent met een etsplaat waar aqauatint op aangebracht is waar vervolgens met een vet krijt de tekening op is aangebracht. Het resultaat is een krachtige zwart/wit ets met monumentale uitstraling.

De aquatint werd in het blok hiervoor uitgelegd. Bij de vetkrijtmethode teken je met een oliepastel op de aangebrachte aquatint. Omdat wij op zink werken en het zuur bij zink zowel rechtstandig als naar de zijkanten bijt is het verstandig de vetkrijttekening te verstreken met bitumen. Op een watje doe je de bitumen en die dep je langzaam op de tekening. Je verstrekt dan de tekening en deze kan dan langer te bijten.

Hercules Sehgers
Wie de vetkrijtmethode ontwikkelde is niet te achterhalen. Wel zijn er veel etsers die verder hebben willen kijken dan de de ets als reproductie-methode.

Boom, ets. Hercules Seghers.
Foto: René den Engelsman, Frans Pegt. Auteursrecht: Rijksmuseum Amsterdam
.


Hercules Segers (1589/90-c.1640) was een van de meest eigenzinnige 17de-eeuwse kunstenaars. Hij ontwikkelde de suikertint en schilderde en etste vooral bergachtige fantasielandschappen. Segers is beroemd geworden om zijn ‘gedrukte schilderijen’: beschilderde prenten of bedrukte doeken. Van zijn schilderijen is weinig meer over, in totaal 11 werken. Er bestaan nog 183 afdrukken van 54 etsen, die Segers allemaal verschillend heeft bewerkt. Hercules werd Haarlem geboren, in een Vlaams immigrantengezin. Hij ging in Amsterdam in de leer bij de Vlaamse schilder Gillis van Coninxloo en zijn werk past in de Vlaamse landschapstraditie. Al in de 17de eeuw was Segers’ werk zeer populair. Het beïnvloedde onder andere Rembrandt, die zelf acht werken van Segers bezat. Ook de stadhouder, Frederik Hendrik, en de Deense koning hadden werk van hem in hun collectie. Segers woonde in Haarlem, Leiden, Amsterdam, Utrecht en Den Haag, waar hij gestorven is.

Het Rijksmuseum en het Rembrandthuis in Amsterdam zijn beiden in het bezit van een curieuze prent, de vlucht naar Egypte van Rembrandt op een plaat van Seghers. Het is een afdruk van een koperplaat die door Sehgers was gemaakt. Rembrandt kreeg de plaat in handen en heeft een deel, het rechter deel, weggeschrapt en daar een eigen voorstelling op gemaakt.

De vlucht naar Egypte, ets. Rembrandt. Op de plaat van de ets Tobias en de engel van Hercules Seghers
Fotograaf onbekend. Auteursrecht: Rijksmuseum Amsterdam.
Tobias en de engel, ets. Hercules Sehgers
Fotograaf onbekend. Auteursrecht: Rijksmuseum Amsterdam.