Uitgelicht » De vader, de zoon en de neef.

De vader, de zoon en de neef.

Drie overzichtstentoonstellingen.

 

PAT ANDREA
Overzichtstentoonstelling ¿QUÉ PASA?  Museum More te Gorssel.
10 oktober 2021 t/m 23 januari 2022

Pat Andrea werd op 25 juni 1942 in Den Haag geboren.  Pat is het pseudoniem voor Gustav Hein. Pat is de zoon van de bekende Haagse kunstschilder Kees Andrea en de tekenares Metty Naezer. Tante Metty was de zus van mijn vader.

Pat Andrea, El dia de la Yena, 1982, particuliere collectie, © Pictoright

Pat volgde zijn opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag waar Co Westerik zijn belangrijkste leraar was. Eenmaal afgestudeerd wist hij met ludieke acties de aandacht op zich te vestigen. Zo werd in 1966 zijn eerste solotentoonstelling bij Galerie 20 in Amsterdam geopend met een bokswedstrijd. Met Walter Nobbe en Peter Blokhuis richtte hij de ABN-groep op.

¿QUÉ PASA? is Andrea’s eerste museale overzichtstentoonstelling in Nederland. Te zien zijn ruim zeventig schilderijen en tekeningen, waaronder voor het eerst sinds de jaren tachtig een selectie uit de serie La puñalada (De dolksteek, 1979-1980), geïnspireerd op de Argentijnse tango. Aan de hand van originele schetsboeken kan het publiek zich een beeld vormen van het artistieke scheppingsproces. Verder zullen ook illustraties te zien zijn, voor o.a. boeken van Jan Cremer en Herman Pieter de Boer. Speciaal voor MORE maakt Andrea in het museum een monumentale muurtekening en kan het publiek de kunstenaar ‘live’ aan het werk zien vanaf 4 oktober 2021.

Andrea zocht van begin af aan naar een kunst die zowel persoonlijk is als maatschappelijke relevantie heeft. Met schilderijen over de moord op John F. Kennedy en de executie van Che Guevara toonde hij zich in de jaren zestig een chroniqueur van zijn tijd. Schokkende beelden gaat hij ook tegenwoordig niet uit de weg, zoals met schilderijen geïnspireerd op de recente IS-terreur.

Een keerpunt in zijn leven was een reis naar Zuid-Amerika in 1976. Een dag nadat generaal Jorge Videla de macht had gegrepen, kwam hij in Argentinië aan. In wat hij later zijn tweede vaderland zou noemen, werd Andrea geconfronteerd met onderdrukking en geweld op een schaal die hij tot dan toe voor onmogelijk had gehouden.

Andrea heeft altijd veel waarde gehecht aan de toegankelijkheid van kunst. Voor hem bestaat er geen grens tussen zogenaamd hoge en lage kunst. In de traditie van Hergé, de tekenaar van de bekende stripheld Kuifje, presenteert hij zijn voorstellingen met een heldere, klare lijn. Niet toevallig was Hergé in de jaren zeventig een van zijn eerste verzamelaars. Zijn oeuvre mag in die zin gerekend worden tot de popart.

Van 1998 tot 2007 was Pat Andrea als docent verbonden aan de prestigieuze École Nationale Supérieure des Beaux-Arts in Parijs. In 2002 werd hij gekozen tot lid van de Academie des Beaux Arts de l’Institut de la France.

Museum More, Hoofdstraat 28, 7213 CW Gorssel
www.museummore.nl/

Pat Andrea in het atelier in Parijs.

KEES ANDREA
Overzichtstentoonstelling Mesdagzaal Pulchri Studio, Den Haag
4 december 2021 t/m 2 januari 2022.

Kees  Andrea (Den Haag, 3 februari 1914 – Den Haag, 7 juli 2006)  hield zich tot op hoge leeftijd nog bezig met schilderkunst en het maken van tekeningen. Hij ontwierp monumenten, was textielkunstenaar en was tevens graficus, schilder en tekenaar. Kees was de zoon van August Andrea. August drukte jarenlang de litho’s voor bekende kunstenaars als Maurits Cornelis Escher.

Kees Andrea, jongen met kippen, gouache. Collectie Dinie en Jan Naezer.

Kees volgde zijn opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten te Den Haag.  Zijn leraren waren Francis d’ Erdely en Chris de Moor. Na een opleiding  ging hij onder leiding van François Erdely en Christiaan de Moor enkele jaren bij de Eerste Nederlandse Vrije Studio werken. Van 1930 – 2002 werkte hij in Den Haag. Andréa werkte  in Loosduinen, Hongarije, Frankrijk, Spanje, Limburg en Rijswijk. In 1947 werd hij benoemd tot docent van de Vrije Academie in Den Haag. Kees Andrea beheerste veel technieken. Zo was hij schilder, aquarellist, tekenaar, pentekenaar, etser, lithograaf, vervaardiger van houtsnedes, graficus, illustrator, monumentaal kunstenaar, wandschilder, textielkunstenaar (weeftechniek) en vervaardiger van mozaïek. Zijn geliefde onderwerpen ware: portretten, figuurvoorstellingen, religie, interieurs, landschappen, dieren, stillevens en winterlandschappen. Het Gemeentemuseum Den Haag hield in 2005 een grote overzichtstentoonstelling ter gelegenheid van de negentigste verjaardag van de kunstenaar. Andrea was lid van: de Pulchri Studio, de Vereniging van Beoefenaars van de Monumentale Kunsten, de Hollandse Aquarellisten Kring, de groep Verve, de Realisten en het Nederlands Kunstenaars Genootschap. Hij wordt gerekend tot de kunstenaars van de Nieuwe Haagse School.

Kees Andrea was een Haagse kunstenaar bij uitstek. Maar wie iets van Den Haag in zijn werk wil terugvinden, moet goed zoeken. Zijn schilderijen zijn maar ten dele gebonden aan de waarneembare, alledaagse werkelijkheid. Niet dat Andrea werkt vanuit een surreële droomwereld; hij voegt fragmenten uit de werkelijkheid samen tot voorstellingen waarin een aarzeling ontstaat tussen het waarneembare en de verbeelding. Zijn grootste bekendheid dankt Andrea aan zijn kleurrijke en fantasievolle schilderijen van landschappen en interieurs met figuren of dieren. Het zijn enerzijds indrukken uit zijn dagelijkse omgeving, maar veel vaker nog impressies van zijn reizen naar Hongarije, Spanje en Midden Amerika. Andrea zegt zich verwant te voelen met de expressionisten, “maar dan zonder die hevige, typisch Duitse en Vlaamse expressionistische vertekeningen. Ik tracht een harmonie te bereiken tussen mensen, dieren en dingen. Het raadselachtige van het bestaan probeer ik door schilderkunstige middelen te realiseren. De soms surrealistische kant van mijn werk moet voor mij een grote vanzelfsprekendheid hebben. Er is altijd een diep verband tussen mens en natuur. De lading die kleur, lijn en vorm krijgen in het schilderij is die van een poëtische kwaliteit.” (tekst Kunstmuseum Den Haag).

De Verve
Een belangrijke groep voor Andrea was de Verve, opgericht in 1951. Theo Bitter, Jan van Heel, Nol Kroes, Frans de Wit en Willem Schröfer waren de oprichters van deze groep. In 1952 verscheen bij Bert Bakker in Den Haag een voor toen luxueuze catalogus, een boek eigenlijk, waarmee de groep Verve haar bestaan in geschrifte bevestigde.
De Verve was met nadruk geen vereniging of school, maar een groep. Een gezelschap van bij benadering gelijkgerichte, met in hoofdzaak figuratief werkende kunstenaars die vooral op Parijs georiënteerd waren. Willem Schrofer bedacht de naam Verve en schreef het oprichtingsmanifest wat aanvankelijk door een eerste groep van 15 schilders en vijf beeldhouwers werd ondertekend. Alle leden werden per brief uitgenodigd. De groep exposeerde voor het eerst als groep in 1951 aan het Lange Voorhout Nr 58 bij Esher Surrey Art Galleries.
Naar aanleiding van een inleiding bij een van hun tentoonstellingen werd ook de term ‘Nieuwe Haagse School’ geboren.
Na 1957 was de kracht van het bindende element verdwenen. En ging ieder weer zijn eigen weg, maar sommigen vonden elkaar later weer bij de oprichting van Fugare in 1960 en in de Posthoorn zowel het café als de kunstzaal.

Pulchri Studio, Lange Voorhout 15, 2514 EA Den Haag.
https://www.pulchri.nl/nl/tentoonstellingen/kees-andrea/

Kees Andrea in het atelier op het landgoed de Voorde, Rijswijk

JAN NAEZER
Overzichtstentoonstelling “Een leven lang doorbijten” Voorhoutgalerie Pulchri Studio Den Haag.
22 januari 2022 t/m 14 februari 2022

Jan Naezer werd op 22 juli 1951 geboren te Tandjong Morawa (Sumatra). Zijn vader was de broer van de tekenares Metty Naezer.
Anders dan zijn oom en neef is hij niet de kunstenaar van het grote gebaar. Het opgaan in de stilte van het atelier, de intimiteit van de etsplaat of het drogen van het water op een aquarel maakt dat zijn werk het best kan worden omschreven als de kamermuziek binnen de beeldende kunst.

Jan Naezer, No. 4078. Ets, chine collé, bladgoud. Collectie Koninklijk Huis.

Jan Naezer volgde, op advies van zijn oom Kees,  zijn opleiding aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten Den Haag. Hij heeft naam gemaakt met zijn etsen die een eigen, herkenbare beeldtaal laten zien. Die beeldtaal is non-figuratief en bestaat uit een aantal vlakken, doorgaans in één kleur, die verbonden lijken door een scharnierend of verbindend element. Dit levert intrigerende beelden op die de kijker aanzetten tot langdurig observeren.
Zijn etsen zijn altijd een combinatie van verschillende diepdruktechnieken met hoogdruk en bij gelegenheid ook Chine collé. Zijn kleurgebruik is gereserveerd. Bruin, blauw, geel en rood zijn dominant maar steeds in isolement. Naezer mengt zijn kleuren niet en past ze evenmin naast elkaar toe in een ets. Hoewel de verbindende vormen in zijn werk soms aan (fragmenten van) lettertekens doen denken, blijft zijn beeldtaal consequent non-figuratief. In overeenstemming hiermee geeft Naezer zijn werken dan ook geen anekdotische titels. Ze worden voorzien van een doorgaande nummering.

Jan Naezer is, zowel in Nederland als daarbuiten, een bekende naam in de grafische wereld. Als actief lid van Pulchri Studio en door zijn lesinstituut ( Atelier Jan Naezer) waar hij tal van cursussen verzorgt heeft Naezer zich een prominente plaats verworven in de Haagse kunstwereld.

Naast etsen aquarelleert Naezer. Zijn aquarellen concurreren met zijn etswerk. Is de beeldtaal hier hetzelfde, de techniek van de waterverf geeft zijn werk een lichtheid die in het etswerk ontbreekt. In een reeks aquarellen of pigmenttekeningen, carré’s genaamd plaatst hij een vierkant in het centrum van de voorstelling, dat aan de randen uit balans wordt gebracht door grafiet, waterverf of een strookje bladgoud.  Poëtischer kan een vierkant niet worden.
(tekst Drs. J.M.P. Schaeps, conservator prentenkabinet Universiteit Leiden.)

Pulchri Studio, Lange Voorhout 15, 2514 EA Den Haag.

Jan Naezer in het atelier aan het Ledeganckplein Den Haag


Stichting Haagse Beeldende Kunst en Kunstnijverheid

De Stichting Haagse Beeldende Kunst en Kunstnijverheid beijvert zich al meer dan 20 jaar om Haagse kunstenaars een extra podium te geven. De 31 publicaties tot nu toe vormen de serie “Haags Palet”.

Deel 3 uit deze serie gaat over Kees Andrea, deel 32 gaat over Jan Naezer. Deze biografie wordt op 22 januari 2022 gepresenteerd.

Bronnen: Museum More, Kunstmuseum Den Haag, Wikipedia, Pulchri Studio, Kunstbus.