Thuis aquarelleren of schilderen in de lockdown

Corona zorgt er voor dat een aantal cursisten de keuze maken thuis te werken. Om thuis te kunnen werken plaats ik foto’s  en ga proberen die zo te beschrijven dat zij thuis kunnen worden gemaakt. Uiteraard kan iedereen die vragen heeft mij hierover mailen.

U bent gewend om een voorgespannen vel te krijgen, dat lukt nu niet. Mijn advies is om een aquarelblok Arches, 300 grams te kopen.  Die zijn er in verschillende maten en korrels. Een lijst met materialen en papiersoorten vindt u op de pagina materialen.


 

12 januari 2022

Vandaag twee onderwerpen, een stilleven en een Franse boerderij.

Stilleven met artisjokken

 

Ik blijf in Frankrijk. Laat je  artisjokken een tijd liggen dan komen zij tot bloei.  Mooie blauw tot blauw/paarse stengels komen dan uit de artisjok. Omdat al het voedsel nodig is voor de bloem, verdord de plant. Dat zie je ook, het is een wat grauwe, onbestendige kleur geworden. Zoek maar eens in de ombers en een kleine aanvulling met nog een restje groen. Kenmerkend voor het hart van de linker artisjok is dat het niet één toon is maar dat er veel lichte plekken in zitten. Kijk maar eens naar de vergroting hieronder. Je ziet dat de kleur van de bloei ook al een beetje gaat meespelen.

 

Dat zelfde zie je ook bij de bloeiende artisjok. Het is niet één kleur maar je bouwt het op. Veel witten dus.

 

 


 

Een teken als schilderonderwerp waar het perspectief van belang is. Hier tref je de uitleg over perspectief. NHBet mooie van dit onderwerp is dat het gewoon als tekening (potlood of pen) en in aquarel, olieverf of acryl kan worden uitgevoerd. Een potloodtekening zal verrassende beelden opleveren. Werk in dat geval het potladen in  de serie 2B tot en met 6B.

Potlood is grafiet in gepakt in gebakken klei.  Als je het potlood vaak laat vallen breekt die kleilaag en zal de punt bij het slijpen steeds loszitten. HB (F in het Duits) is het gemiddelde potlood. Hoe hoger het B-gehalte ( bijvoorbeeld 6B) hoe minder klei er in het potlood zit. Grafiet is vettig, je kan het ook gebruiken om deursloten te smeren. Ga je dus met je had door een partij heen die met 6B getekend is dan krijg je zondermeer vlekken (smet) op je tekening. Afdekken dus of, als je linkshandig bent links beginnen en rechtshandig rechts.

Voor de schilders, het zijn met name aardkleuren. Je kunt overwegen de boom weg te laten maar dan moet je wel zelf bedenken hoe jet partij daar gaat opvullen.


 

7 januari 2022

Stilleven met groene kan

Een nieuw stilleven. Als u dit stilleven bekijkt dat ziet u dat er twee hoofdvormen zijn. Het stilleven zelf als hoofdvorm en de restvorm; de omgeving.  De hoofdvorm is onderverdeeld in negen aparte vormen; fles kan, roestige blikjes etc. Ik plaatste het stilleven bewust niet in het midden maar iets aan de rechterkant. Daarmee loop je het risico dat het werkstuk uit balans raakt, te veel overhelt naar rechts. Vooral omdat ik ook de schaduwpartijen rechts heb geplaatst. De oplossing zit in de twee roestige blikjes. Die zullen wat zwaarder moeten worden aangezet.

Ik zou er zelf voor kiezen de fles, kan, het blauwe potjes en witte kommetje wat minder nadrukkelijk te schilderen en de twee roestige blikjes en de lampionbloemen iets definitiever. Je krijgt dan onderstaand beeld.  Dat dat iets te vaag is weet ik, in dit beeld moeten accenten worden gezet. Kijk eens hoe mooi de fles in de achtergrond wordt opgenomen.

 

 


 

4 januari 2022

Stilleven met mandarijnen

Een stilleven in grijze tonen met als accentkleur een oranje. Zelf zou ik voor de achtergrond kiezen voor een Davy’s grey, eventueel aangevuld met ietsje groene aarde. Dat zelfde geldt ook voor het voorste, neerhangende deel van de lap op de tafel en de schaduwen op de lap zelf. Wel een toon donkerder dan de achtergrond. Dat kan in twee, wellicht drie keer. Overweeg dan om met een droge, dunne penseel wat witte lijnen van de plooien van de lap te maken. Je haalt de natte verf dan dus weg. Is het effect te weinig, schilder er dan nog een donkerder stukje tegen aan.

De witte onderwerpen, blijft moeilijk, maar je ziet dat ook die richting de grijzen gaan. De lamp die er op stond  zorgt voor de gele gloed.

 


 

8 december 2021

Rode uien in schaaltje

Dit zijn de schijnbaar simpele stillevens maar wie ze goed bekijkt ziet dat de transparantie van de verf een essentiële rol zal spelen in het beeld.  Als voorbeeld, het liggende blad rechts, helder aan de binnenkant, donkerder aan de buitenzijde. Een maroonrood of een menging van een kraplak met gebrande sienna zal hier uitkomst brengen. Het schaaltje, je ziet dat je er niet inkijkt, je ziet dat de ronding van de bovenzijde heel plat is.

De witte stukken op het schaaltje maakt je het best door het oppervlakte nat te maken, te schilderen en dan de verf weg te deppen. Hoe directer het beeld op papier wordt gezet, hoe transparanter het zal worden.

 

 

1 december 2021

La Madeleine de Vézelay

Ik begin met een moeilijk onderwerp, het interieur van de abdij van Vezélay. Over de kleur wil ik weinig zeggen, bouw het werkstuk op in één kleur, een sepia, een capum mortum violet of een neutraal zwarte. Ik zou de voorkeur geven aan een sepia. Kijk eens bij de kerkinterieurs van Bosboom.

Het lijkt een ingewikkelde partij maar feitelijk kan je je beperken tot het éénpuntsperspectief. Dat zit precies in het midden van het altaar.  Verder zijn het vooral staande partijen die uitmonden in 7 bogen waarvan 2 nauwelijks waarneembaar. Maak je er een donker werkstuk van dan zullen vooral de lichte partijen (hou ze wit) het werk kracht geven.