Monografie Jan Naezer

Deel 32 uit de serie Haag Palet is in zijn geheel gewijd aan Jan Naezer.

Titel: Jan Naezer, een leven lang doorbijten.
Auteur: Yvonne Riphagen
Uitgave: Stichting Haagse Beeldende Kunst en Kunstnijverheid.
Het boek is te bestellen bij de Stichting Haagse Beeldende Kunst en Kunstnijverheid en Bol.com

“Weinig kunstenaars zijn door de jaren heen hun materiaal en hun stijl zo trouw gebleven als
Jan Naezer. Zeker, hij aquarelleert en maakt pigmentschilderingen, maar etsen is met afstand
zijn voornaamste kunstuiting. Naezer is niet de kunstenaar van het grote gebaar.
Het opgaan in de stilte van het atelier, de intimiteit van de etsplaat of het drogen van het water
op een aquarel maken dat zijn werk het best kan worden omschreven als de kamermuziek binnen
de beeldende kunst.“
Yvonne Riphagen


Twee fragmenten uit de biografie

“Geachte Jan Naezer 

Onze tentoonstellingscommissie heeft de map met uw werk bekeken en besproken met twee experts op het gebied van tekenen en grafiek.
De door Jan Naezer ontwikkelde beeldtaal zou voor vakmensen en goed onderlegde leken misschien interessant en verstaanbaar zijn. Wij betwijfelen echter ten zeerste of het voor ons publiek, dat merendeels uit leken bestaat, aantrekkelijk en begrijpelijk zal zijn. Ons doel is niet alleen onze leden en belangstellenden vreugde te verschaffen door het kijken naar kunst, maar ook om mensen die niet zo goed of in het geheel niet met beeldende kunsten bekend zijn een introductie hiertoe te geven zodat zij deze leren waarderen en begrijpen. Wij vrezen dat uw werk voor deze categorie zeer, zeer moeilijk is en alleen de drempelvrees zal verhogen. Met vriendelijke groeten”. 

 Kulturele Kring Vleuten-de Meern, 9 november 1979, een fragment 

 

“Het atelier De Teylerstraat, dat op de nominatie staat plaats te maken voor nieuwbouw, zal het belangrijkste atelier worden, Na zijn scheiding raakt hij, op het atelier na, alles kwijt. Hij wordt “een actueel persoon zonder vaste woon- of verblijfplaats” en moet een tijd op het atelier wonen. Het is een periode van bittere armoede. Met baantjes als treinen wassen en les geven verdient Jan wat en met hulp van vrienden kan hij weer een afgekeurde woning huren.

Kunst maken staat in deze periode op een zijspoor, wat hij maakt kwalificeert hij zelf als slecht. Tot hij in het jaar 2000 de ets No. 4067 maakt. Deze ets is misschien niet één van de mooiste maar wel één van de belangrijkste etsen uit zijn oeuvre. Na twee jaar stilstand doen hij en zijn grafiek er weer toe. “Het leven is als etsen, je kunt altijd opnieuw beginnen.” Met de ets No. 4067 begint ook de internationale doorbraak en de jarenlange samenwerking met Galerie Itinérante uit Chateau Gontier in Frankrijk.”

No. 4067, lijnets, wilbbijting, vernis-mou, zaging, hoogdruk, bladgoud.